duminică, 6 martie 2011

Vom avea comert civilizat in Romania!!!

Odata cu venirea primaverii ies de sub zapada sticlele de bere goale şi ambalajele de la cutiile cu mici. Asta-i semn ca si în acest an comerciantii au avut de castigat. In curand isi vor repatria castigurile în tara de origine lasand mizeria sa fie rezolvata de voluntari.

Aceasta abordare nu este justa avand in vedere ca, printre comerciantii care repatriaza castigurile obtinute din comert, se afla si societati controlate din Germania, unde sunt implementate cele mai noi standarde de comert civilizat. Astfel, in Germania, la intrarea in supermarket exista locuri amenajate special pentru colectarea si valorificarea deseurilor. Se primeste in schimb un bon valoric care poate fi folosit la cumparaturi.

Ce spun supermarketurile din Romania?

Am facut petitii catre supermarketurile din Romania si am aflat ca ele cunosc sistemul german de "buy back". Clientul plateste un pret mai mare (garantie) pe bautura ambalata urmand ca aceasta sa fie recuperata de la  aparatele de colectare a deseurilor. Clientul primeste un bon valoric care i se deduce din cumparaturi. Supermarketul la randul lui are incheiate parteneriate cu unitati de procesare a deseurilor.

De ce nu se poate si in Romania?

In primul rand in Romania nu exista obligativitatea de a se implementa astfel de sisteme la fel cum exista in Germania. In Romania aceasta responsabilitate revine administratiilor locale. Acestea instaleaza containere speciale. Uneori acest sistem nu functioneaza corespunzator (se aduna la gramada, oamenii nu stiu si nu constientizeaza importanta selectarii deseurilor, se implica numai cei responsabili si cu un grad ridicat de cultura etc...)
In al doilea rand, desi unele entitati au admis ca au discutat despre acest subiect la nivel intern, unele avand bani alocati pentru astfel de proiecte, acestea se plang de lipsa de initiativa la nivelul industriei de retail si in aceeasi masura s-a dat de inteles ca nu exista interes din partea clientilor in probleme de acest fel. Cel mai important lucru este ca se manifesta deschidere spre rezolvarea acestui subiect.

Nota: la momentul redactarii acestui articol a aparut un articol pe portalul de stiri http://www.evz.ro/detalii/stiri/primul-automat-pentru-recuperarea-pet-urilor-la-pitesti-923547.html care aduce publicitatii primul aparat de recuperare a pet-urilor in Romania. Acesta a fost instalat la Pitesti in Auchan si este rezultatul parteneriatului dintre Greentech, Auchan România şi Ropeco Bucureşti. Acesta costa aproximativ 15.000 Euro si este produs in Germania.

Si Mega Image revendica pozitia de primul supermarket care a introdus un centru de reciclare a PET-urilor (la finalul anului 2010, in unitate Mega Image Titulescu). La 31 decembrie 2011 erau in folosinta 2 centre de reciclare.
In anul 2012 Mega Image are o initiativa ambitioasa, aceea de a instala 10 astfel de centre reciclare PET, menita sa incurajeze comportamentul responsabil al clientilor prin returnarea in scopul reciclarii a ambalajelor de tip PET. http://www.mega-image.ro/fabrica-pentru-un-viitor-curat/reciclare.php



Care ar fi impactul social?

In primul rand s-ar face trecerea de la epoca fierului la epoca pet-ului. Deseurile ar dobandi o valoare care ar putea sa ajute multe familii nevoiase si  i-ar implica si pe cei care nu au dezvoltata o cultura a reciclatului. S-ar micsora astfel delictele precum: furtul de fier vechi de pe caile ferate si de pe poduri, furturi de semnale si capace de canal, furtul de aparate si unelte gospodaresti.

Ce este de facut?

Cel mai impotant lucru pentru omul simplu, care vede enorm si simte monstruos cand vine vorba de poluarea generata de comertul necivilizat, este sa isi exprime interesul si sa inceapa prin a face petitii si reclamatii. Iata cateva locuri unde se pot face petitii online referitor la subiect.

Se va aloca maxim 5 minute din timpul pretios al fiecaruia.

Auchan
sugestii@auchan.ro


Kaufland
http://www.kaufland.ro/Home/04_Relatii_clienti/001_Contact/index.jsp
Telefon: 0800 080 888

Real
http://www.real-hypermarket.ro/?page=pagini&PageId=Contact_71
Telefon: +40 31 403 10 00

Carefour
http://www.carrefour.ro/contact_carrefour.html
relatii_clienti@carrefour.com (sugestii, reclamatii)
Telefon: +4021 206 74 00

Billa
info@billa.ro
Telefonul consumatorului: 08008-244522

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu